Rzecznik Finansowy to instytucja, która została powołana w celach edukacyjnych, prewencyjnych, ostrzegawczych, ale także w celu pomagania klientom instytucji rynku finansowego.
Na stronie Rzecznika Finansowego czytamy:
Uważasz, że Twoje odszkodowanie zostało zaniżone?
Pamiętaj, że zawsze możesz skonsultować się z ekspertami Rzecznika Finansowego. Służą oni pomocą w czasie dyżurów telefonicznych i udzielają odpowiedzi na zapytania e-mailowe. Podpowiedzą, co można zrobić dalej w danej sprawie. Porady ekspertów z zakresu ubezpieczeń udzielane są pod numerem telefonu:
tel: 22 333 73 28
9:00 – 17:00 – poniedziałki
9:00 – 14:00 – od wtorku do piątku
Poradę można również uzyskać pisząc na adres:
Uniwersalną radą jest, aby w pierwszej kolejności złożyć reklamację w instytucji finansowej. Jeśli ona odrzuci Twoją reklamację, możesz złożyć wniosek o przeprowadzenie postępowania interwencyjnego przez Rzecznika Finansowego – szczegóły na: https://rf.gov.pl/postepowania-interwencyjne/
Możesz też spróbować osiągnąć ugodę z ubezpieczycielem w ramach postępowania polubownego – szczegóły: https://rf.gov.pl/polubowne/
Jeśli interwencja Rzecznika nie powiodła się lub nie udało się osiągnąć ugody, sprawa może zostać rozpatrzona przez sąd. Na tym etapie możesz też zwrócić się do Rzecznika Finansowego o wydanie istotnego poglądu, czyli materiału opiniodawczego o charakterze pomocniczym. Choć dla sądu nie jest on wiążący, to w uzasadnieniu orzeczenia, sąd powinien ustosunkować się do argumentów w nim przedstawionych. Więcej informacji na: https://rf.gov.pl/istotne-poglady/
Najczęstsze powody niezadowolenia z likwidacji szkód:
- Nieprawidłowo przeprowadzona analiza potrzeb klienta przez pośrednika ubezpieczeniowego
- Błędy przy zgłaszaniu szkody
- Błędy zakładów ubezpieczeń przy likwidacji szkody
- Brak świadomości klienta jaką ma ochronę
- Różnice w interpretacji prawa (szczególnie przy szkodach z odpowiedzialności cywilnej)
- Oszczędzanie na składce przy zawieraniu polisy
- Polisa wznawiana od lat bez żadnych zmian czy konsultacji – czyli jak na górze – nieprawidłowa analiza potrzeb
- Zbyt niskie sumy ubezpieczenia.
- Inne – zależnie od konkretnego przypadku.
Jak uniknąć rozczarowania przy likwidacji szkody?
- Dokonać audytu swoich ubezpieczeń zanim nastąpi zdarzenie
- Przed zgłoszeniem szkody, poradzić się eksperta
- Przed podjęciem decyzji o naprawie / odtwarzaniu mienia – sprawdzić kilka możliwości.
- Monitorować przebieg likwidacji szkody
- Reagować na wszelkie pisma z zakładu ubezpieczeń
- Wszelkie kontakty z zakładem ubezpieczeń prowadzić najlepiej w formie pisemnej (np. elektronicznej) bo zostaje ślad
Interesujące? Udostępnij!